در حال بارگذاری ...

وضعیت کودکان در افغانستان

 

افغانستان یکی از جوان ترین کشورهای دنیا به حساب می آید، بر اساس آمارها حدود 55 درصد جمعیت این کشور را جوانان زیر 20 سال و بیش از 46 درصد جمعیت را کودکان زیر 15 سال تشکیل میدهند.

با وجود این جمعیت بسیار جوان، مشکلاتی از قبیل ناامنی، جنگ، فقر، بیکاری، فساد و قاچاق مواد مخدر و .. گریبان گیر جامعه افغانستان است که کودکان بیش از همه اقشار در معرض این مشکلات هستند.

مشکلاتی که کودکان افغانستان را تهدید میکند؛ عبارتند از: فقر، ناامنی، تلفات در جریان جنگ و ترور، محرومیت از حق آموزش، کار سخت و اجباری، استخدام در گروه های مسلح و یا قاچاق، اعتیاد و... .

حدود شش و نیم میلیون کودک افغانستانی از آموزش محروم اند. علت این محرومیت فقر، کار اجباری و یا برخی سنتها مانند ازدواج زودهنگام و یا در دسترس نبودن امکانات آموزشی در برخی مناطق است.

بسیاری از کودکان افغانستانی در در روی جاده ها و در شهرها و در شرایطی ناامن به کارهای طاقت فرسا و پرخطر مانند حمل بارهای سنگین در بنادر و یا کار در کارگاه های خشت پزی مشغولند.

علاوه بر آن، جنگ و ناامنی در افغانستان هرساله باعث مرگ بسیاری از کودکان معصوم میشود. طبق آمارها در سال 2009، 908 کودک در اثر جنگ جان خود را از دست دادند؛ این آمار در سال 2010 به 1400 کودک، در سال 2011 به 2200 کودک رسید. سال 2012 با کاهش این روند، تعداد قربانیان کشته و زخمی به 1500 رسیده و پساز آن این روند کاهش ادامه داشت.

این در حالیست که بسیاری از خانواده های افغانستانی برای برون رفت از این شرایط، مجبور به مهاجرت به کشورهای

دیگر همچون ایران، ترکیه و یا کشورهای اروپایی و امریکایی شده اند.

  

 




نظرات کاربران